четвер, 13 червня 2013 р.

Психологічні особливості феномену різновидової депривації


Депривація як поліфундаментальне явище широко використовується у багатьох галузях сучасної науки, маючи найбільшу частотність уживання в біології, педагогіці, медицині, дефектології та інших сцієнтичних сферах „людинознавчого” циклу, а також є одним з найцікавіших феноменів психологічної теорії та практики.

Змістово-функціональна сутність цього терміну зводиться до того, що це „обмеження”, „позбавлення” „незадоволення потреб” людини, тобто це дефіцит або відмова в нормальній біосоціальній стимуляції, харчуванні, опіці, комфорті і любові. Етимологія терміну „депривація” означає обмеження або позбавлення можливостей задоволення життєво важливих потреб, тобто це позначення такого психічного стану, який виникає в результаті ускладнених екзистенційних обставин і ситуацій, унаслідок чого людина позбавляється реальної можливості для задоволення базових психічних потреб достатньою мірою та впродовж певного часу. У контексті актуальної проблематики нашого трансформаційного суспільства депривації набуває окремого наукового статусу насамперед через деструктивний вплив на всю систему соціально-психологічного буття людей, які зазнають його нівеляційного впливу. Серед різнотипних чинників, обмежуючих повноцінний розвиток, якраз психічна депривація чи не найбільшою мірою гальмує перебіг особистісного становлення, забарвлюючи його дискомфортними й девіантними сегментами.

Депривація є соціально-екзистенційним фактом надзвичайної важливості, адже набуває ознак перманентної особистісної кризи і дисфункції та, по суті, завжди є викликом нормальній еволюції й онтогенезу людини як психосоціальної істоти. Своєю глибиною і потужністю вона загрожує повноцінному розвитку на всіх рівнях, призводячи до своєрідної інволюції – соціального аутсайдерства, до того ж ускладненого численними девіантними психологічними особливостями. Внаслідок переживання деприваційного синдрому відбувається зниження загальної вітальної стійкості і рівня психосоціальної збалансованості людини, а процес її становлення характеризується звуженням комунікативної активності, психоемоційною фрагментарністю й тенденціями до соціальної аутизації, астенії, депресії, пасивності тощо.


Короткий історіогенез проблеми зводиться до таких найважливіших позицій: 1) депривація асоціюється з вивченням складних і болісних проблем – так звані «вовчі діти», синдром Мавглі, знайдені в джунглях забуті й занедбані сестрички Амала і Камала, Авейронський хлопчик Віктор та інші діти, які з найранших етапів свого життя виховувалися поза цивілізацію в середовищі диких тварин; 2) спалахи сирітства у післявоєнному лихолітті після першої та другої світових воєн, коли спостерігалася масова смертність сиріт у дитячих притулках Європи насамперед через фатальний брак любові, контакту з матір’ю на рівні опіки, смаку молока, запаху, погляду, колискової... Такі чинники (як ціла низка інших детермінант) зумовили нагальну необхідність вивчення депривації, яка в перехідних поставторитарних і кризових суспільствах іноді набувала пандемічного стану.


До речі, гостро актуальним є не такий віддалений історичний погляд на депривацію як причину і наслідок безвиході, екзистенційного вакууму, що був пізнаний нами внаслідок спілкуванн з австрійським, німецьким та хорватським професорами, які, аналізуючи масові (і, здавалось би, немотивовані) суїциди в’язнів концентраційних таборів у часи війни в Югославії (90-і роки ХХ століття), віднаходили причину якраз у деприваційній втраті сенсу життя через смерть рідних, руйнацію домівки та віри в національні й загальнолюдські ідеї та цінності.


Теоретико-емпіричним шляхом нами було марковано таку типологічну диференціацію поняття „депривація” – психічна, соціальна, сенсорна, материнська, родинна, сімейна, сексуальна, гендерна, комунікативна, інформаційна, перцептивна, когнітивна, афективна (емоційна), екстремальна, економічна (матеріальна), професійна, тотальна/парціальна (часткова), перманентна, просторова (локомоційно-кінетична, рухова, психомоторна, пересувальна), харчова, тактильно-кінестетична, явна/латентна (прихована, замаскована), зовнішня/внутрішня, темпоральна (часова, рання/пізна), експериментальна, закладова, рольова, субетнічна, організмічна, духовно-соматична, депривація сну та ін. Таке широке тло типологізації лише засвідчує мультиканальність прояву цього феномена у багатьох соціально-психологічних сферах людського буття.


Нижче проілюструємо кілька зразків різних видів депривації.


Соціальна (в різних модифікаціях), насамперед сімейна: – діти-сироти (т.зв. підкидьки, «круглі» сироти), які болісно і травмогенно переживають стигматизацію («інкубаторці», соціальні аутсайдери) та гостро відчувають брак моделей для власної ідентифікації як ототожнення в статевих, сімейних ролях і статусах. Як наслідок у них часто ідеалізовані й ілюзорні хибні уявлення з фільмів, книжок про сімейне життя. Брак власного досвіду призводить до надмірного застосування механізму конфабуляції – віри у придумане щасливе минуле, ймовірний вищий рівень брехливості, соціальної мімікрії як пристосування до мікро- і макродовкілля порівняно з вибіркою, вищий ризик набуття хибних статевих ролей тощо. За нашими спільними дослідженнями з доцентом Д. Гошовською, самоакцептація як прийняття себе на рівні зовнішності, соціальної поведінки в дівчаток-підлітків (сиріт) з масової школи, гімназії, школи-інтернату, колонії істотно відрізняється. У вихованок закритих освітніх закладів – вищий рівень вербальної та інструментальної агресивності, часта відмова від імені (надання переваги кличці), часте заперечення прізвища, спроба змінити одне й друге (майже у 70 відсотків) та інші амортизаційні особистісні тенденції (аж до бажання змінити стать, щоб, маскулінізувавшись, помститися всіх кривдам і кривдникам); – діти-сироти і напівсироти – ціла низка соціально-психологічних проблем, насамперед з набуттям адекватної самооцінки, цілісного образу Я тощо (особливо у дітей від матерів-одиначок); – діти з дистантних сімей – ціла велика група дитячої популяції за живих батьків, які у вимушеній трудовій міграції, переживає сурогатні форми сімейного виховання. Внаслідок чого дуже багато дисфункцій: від соціального паразитаризму (пришлють євро чи долари, за які можна купити все) до «необачної асоціальності» (наприклад, надто рання вагітність, зокрема в одному з гірських районів серед 12 вагітних неповнолітніх дівчат 9 були мешканками села, де патріархальна етнопедагогічна модель дідусів і бабусь, на жаль, не витримала випробування сучасністю та дала прикрий збій); діти з повних багатодітних сімей теж іноді зазнають деприваційного впливу. Загалом, усе добре, адже це – міцні сім’ї, де можна відчути модність одежини з плеча старшого брата або переконатися в силі його кулаків на власний захист від мобінгу в школі, однак є деякі об’єктивні проблеми. Попри те, що соціалізація дітей у багатодітних сім’ях часто успішно відбувається завдяки наслідуванню, психоемоційному зараженню, ідентифікації з дорослішими, то все ж однією з проблем є те, що, за статистикою, приблизно лише 40 хвилин упродовж доби триває безпосередня комунікація в нуклеарній сім’ї між батьками і дітьми, тоді як, безперечно, в багатодітній – значно менше часу. Правда, спрацьовує компенсація на рівні спілкування «брати-сестри», сиблінги між собою тощо.


Інший варіант – соціальна депривація як ізоляція – пенітенціарна психологія: це – своєрідне пекло на землі, парадигма колонії, спадаюче осліплення, дискримінація. Потужно й авторитарно спрацьовує бінарна міфологема «злочин – кара», тому вертикальна і горизонтальна комунікація, касти, побої, суїциди… До речі, є унікальна праця Володимира Яніва «Про духовний вплив арешту», а печальною перлиною в’язничої деприваційної поезії вважаємо вірш українського дисидента Зіновія Красівського «Дружині на Новий рік».


Сенсорна депривація – її розглядають як тривале більш-менш повне позбавлення людини зорових, слухових, тактильних чи інших відчуттів, рухливості, спілкування, емоційних переживань тощо. Як наслідок – збіднене середовище, сенсорний голод. Традиційно вивчається у контексті тифло-сурдо- психології , які детально розкривають обмеження глухих і сліпих дітей. Для мене по сьогодні одним з найбільших психоемоційних травмогенних зліпків-спогадів залишається побачений колись концерт глухих і глухонімих дітей у спецінтернаті.


Які ймовірні симптоми і наслідки ? Зниження і перепади настрою, загальмованість, депресія, апатія, які змінюються ейфорією, дратівливістю, розлад орієнтації в часі, ілюзії сприймання, занепокоєння, неприємні соматичні відчуття, головні болі, болі в спині, в потилиці, в очах, маячні ідеї, подібні до параноїдних; галюцинації, тривога і страх, скарги на клаустрофобію, нудьгу, особливі фізичні потреби.


Економічна депривація – психологія бідності, коли напротивагу поняттю «золотий мільярд» решта планети Земля є суспільством бідних, яке часто ледь не голодає. Кардинально різними є доступ до соціальних благ, харчів, послуг, освіти, відпочинку…. В цьому ракурсі дуже потужною є праця видатного латиноамериканського вченого Пауло Фрейре «Педагогіка пригноблених», де все (включно з банківською накопичувальною системою освіти) для бідних є іншим, сурогатнішим. «Мозаїчні» класи як спроби вирівнювання «кольорових» дітей –лише один з відбитків економічної депривації. Унаслідок такої гігантської матеріальної поляризації можливі й ентропійні вибухи, бунти, погроми або й революції.


Комунікативна депривація – нестача спілкування або перенасичення ним, тому слід вести мову про депривований хронотоп. Розлади сприймання часу – по суті, чистий гештальпсихологічний варіант: немає ні минулого, ні майбутнього, а є лише наші думки про них. Обмеження простору будівлею школи-інтернату, колонії, брак власних речей (майже все спільне), дозвільне пересування (навіть справляння фізіологічних потреб) формовують депресивний модус самосвідомості, пригнічену і слабку біосоціально конформну істоту, яка легко піддається маніпуляціям.


Цікавою є екстремальна депривація – жертви катастроф, воєн, тому – біженці, нелегальні мігранти, фізичні чистки нацменшин… Зокрема, дітям мігрантів досить часто є притаманний такий деприваційний стан як маргіналізація (і тут і там, ні тут ні там, унаслідок чого наступають амбівалентність і дихотомія).


Не менш цікавим аспектом деприваційної тематики є депривація сну як один з психологічних методів впливу на особистість. Депривація сну як спосіб завдання тортур активно використовувався в усіх тоталітарно-мілітарних спільнотах (диктатури, військові режими, хунти тощо), а також як спосіб поведінки з полоненими в умовах воєнних дій (концентраційні табори, тюрми, карцери тощо), насамперед з метою зламати волю й отримати потрібне зізнання. Загалом, депривація сну може призвести до таких фізіологічних ефектів і розладів: біль у м’язах, падіння гостроти зору, клінічна депресія, надмірна сонливість протягом дня, зменшення здатності до концентрації уваги й мислення, запаморочення, непритомний стан, галюцинації (візуальні і слухові), тремор кінцівок, головний біль, гіперактивність, перенапруження, дратівливість, провали в пам’яті, нудота, ністагм (швидкий мимовільний ритмічний рух очима), сповільнений час реакції, неясне або незв’язане мовлення тощо.


Харчова депривація – голод, недоїдання, голодомор. Покарання вихованців голодом, іноді практиковане деякими несумлінними працівниками в інтернатах, є кримінально відповідальним і забороненим «виховним» засобом, адже в дітей-сиріт віноце в кухні, через яке видають їду, набуває на рівні імпринтінгу сворідного статусу – це єдине джерело харчів. Тому, коли їх карають голодом, то діти можуть відчувати страх смерті, демонструють розпач, плач, оскільки це єдине енергетично-калорійне джерело для виживання. Варіантом є харчовий маразм – стан, відомий людям уже багато століть, викликається хронічним недоотриманням харчових калорій. Маразм може вражати людей у будь-якому віці, хоча його дія на розвиток них, так і нервових структур – істотно більше, коли цей стан розвивається на першому році життя. Іншим ракурсом є квашіоркор (Kwashiorkor) – стан, розпізнаний тільки в XX столітті, є розладом, що викликається недоліком протеїну. Вік, в якому він наступає, коливається від 1 року до 3 років. Психологічні зміни у дитини, страждаючої квашіоркором, включають апатію і дратівливість, а такі діти часто впадають у сонний стан, що змінюється періодами монотонного плачу або ехолалії. Можуть спостерігатися стереотипні дії, роздирання і з’їдання клаптів одягу, а також копрофагія. Анорексія, нудота, блювота і пронос (діарея) зустрічаються практично у всіх таких хворих, водночас смертність серед страждаючих квашіоркором вельми висока – від 30 до 50%. Помежовим девіантним станом є нервово-психічна анорексія та булімія. Деякі вчені-футурологи відзначають, що депривація їжі набуває глобального значення у зв’язку з перенаселенням та через світову продовольчу кризу, що неухильно розвивається (особливо у країнах так званого «третього світу»).


Сексуальна депривація (полярники, нафтовики, космонавти, підводники, вояки віддалених гарнізонів, в’язні та ін.). Потребує спеціальних медико-психологічних досліджень, адже попри потужний психофізіологічний ракурс вияву (притлумлення „основного інстинкту”) призводить до низки соціально-психологічних ускладнень (сексуальна агресія, сексуальні девіації, сексизм, розлади сексуальної сфери тощо).


Є ще й інші види, типи, форми і модифікації депривації (культурна духовна, етична, водна, рухова (психомоторна), субетнічна та інші.


Цікавими є професійна депривація – не лише безробіття, але й «дітки із золотої клітки» (виховують їх тільки гувернери, охоронці), тобто – мажорів можна розглядати і як жерт сімейно-професійної депривації; організмічна депривація, що зумовлена вродженими або набутими індивідуальними недоліками людини, насамперед фізичною потворністю, інвалідністю, інтелектуальною недостатністю (горбань, кульгавий, дитина-даун тощо); відносна депривація як щоранкова незрозуміла заздрість до об’єктивно багатого сусіда або «недолугої білявки без вищої освіти» на розкішному мерседесі та інші.


Варто відзначити одне – різні види депривації працюють разом, комплексно: наприклад, заробітчанство, трудова міграція: соціальна-економічна-сімейна-комунікативна-сексуальна депривація та інші.


Усі ми щойно пережили цвітіння саду… Філософія саду – універсальна категорія в усіх культурах. В кожному саду є здорові й депривовані чи трухляві, дуплаві дерева. Тому за Франсуа Марі Аруе (Вольтером) – кожен повинен обробляти свій сад. У нас він – «Сад Божественних пісень» (Григорія Сковороди), «Садок вишневий коло хати» (Тараса Шевченка), «Сад Гетсиманський» (Івана Багряного), «Сад нетанучих скульптур» (Ліни Костенко), зрештою наш Ботанічний сад СНУ).


Дбайливо і гуманно мусимо обробляти свій сад…

35 коментарів:

  1. Цікава стаття. Пропоную розмістити цикл статей про різні види депривацій.

    ВідповістиВидалити
  2. Справді, актуальна і дуже цікава тема дослідження. Особливо, враховуючи те, що під загрозою впливу окремих типів депривації може опинитись будь-який індивід, не залежно від матерільного та соціального статусу, що в свою чергу може стати рушійною силою для розвитку більш деструктивних механізмів, в тому числі і з летальними наслідками. 3 нетерпінням чекаємо нових публікацій та обов"язково використаємо величезний досвід професора Ярослава Гошовського у своїх майбутніх дослідженнях.
    3 повагою, молоді послідовники.

    ВідповістиВидалити
  3. слухав його доповіді - грунтовно, глибоко, цікаво.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за спільну спробу встановити значущість феномену депривації для загроженого різномодальними небезпеками стомленого людства.
    З повагою, Я.Г.
    P.S. Завжди готовий до когнітивного спілкування.

    ВідповістиВидалити
  5. Ярославе Олександровичу, студенти 3 курсу факультету психології щасливі слухати ваші лекції. Спасибі Вам.

    ВідповістиВидалити
  6. Пропоную розмістити доповіді всіх професорів і провести серед них конкурс

    ВідповістиВидалити
  7. Професори нашого університету не потребують конкурсу, адже кожен має своє ім’я в певній галузі науки, школу, публікації...До того ж як можна порівняти доповідь з психології чи історії (де буцімто всі компетентні) з доповіддю у сфері високомолекулярної біології чи низькокріогенної хімії? Вельми складно.Отож вбачаю сенс функціонування таких блогів насамперед як віртуальний лекторій, завдяки якому можна пізнати щось цікаве й наукове, а також орієнтуватися в тому, як глибоко та широко "плаває" професорський істеблішмент Волині.

    ВідповістиВидалити
  8. Ярославе Олександровичу! Ви справжнісінький поет депривації!!! Після читаного хочеться жити, мати потреби і не мати клопоту з ними. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую, шановний пане Ігорю, за Вашу увагу до нашого блогу. Депривація надто печальний феномен, щоб його опоетизовувати... Вона по вінця наповнена екзистенційним болем людини, яка борсається в тенетах різнотипних обмежень, прагнучи якомога щасливіше прожити відміряні мілісекунди зоряного часу. Депривація - торжество інстинктів, брутальної темної сили (голод, бідність, жорстокість, агресія...), які потрібно пробувати долати, згадуючи, до речі, останні слова розіпнутого на хресті Месії: "Елої, елої, лема савахтані...". Ми всі - на зламі тисячоліть, на порозі глобальних антидеприваційних бунтів і біфуркацій світового рівня. Треба вірити у торжество мудріших (зокрема і насамперед нас із Вами - українських професорів).Дуже люблю Франкове: "Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий в льох...". Успіхів! І переможемо все. З повагою, Я.Г.

    ВідповістиВидалити
  10. Дуже дякую Ярославові Олександровичу за актуальне і глибоке дослідження феномену депривації. Особисто мені дуже допомогли теоретичні й емпіричні здобутки стосовно емоційної депривації. Ваші погляди стосовно наслідків соціальної депривації в психоемоційній сфері спонукають до роздумів про причини багатьох емоційних порушень та невротизації через відсутність батьківського піклування. Дякую за Вашу наукову працю і той внесок, який Ви здійснюєте в сучасну українську психологічну науку.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую, шановна пані Олю! Ви - самодостатній науковець, а ще вправніший практик, адже у своєму кабінеті психологічної допомоги сприяєте глибоко депривованим людям набути сенс власного існування, особливо ж в умовах втраченої/ненабутої економічної ідентичності. Знаю, що на теренах Волині Ви - найздібніша гештальтпсихологиня, яка на рівні інкультурації фундаментальної теорії в емпірично-психологічні реалії допомагає багатьом завершити свої травмогенні гештальти. Успіхів! Ваша дисертація очікується всіма свідомими. З повагою, Я.Г.

    ВідповістиВидалити
  12. Дякую вам Ярославе Олександровичу за таку пізнавальну та корисну статтю. Мене цікавить таке питання: Яка кількість людей відчуває депривацію?

    ВідповістиВидалити
  13. Яка кількість людей відчуває депривацію? Яка кількість людей відчуває щастя/нещастя? Вочевидь, це риторичне запитання, адже кожен з нас різною мірою на різних відтинках власного онтогенезу переживав різнотипні прояви депривації. Тривала розлука з милою серцю вітчизною з ностальгії може перерости в депривацію, пустка без коханої людини може модифікуватися в деприваційну пустоту (тобто набути відтінків комунікативної (спілкування), тактильної (обійми), сексуальної та ін. депривації).Існують офіційні цифри - виміри сирітства, проте чи спроможні ми виміряти сирітство й убогість людських душ і тіл... Це вічна тема психології. Дисперсія як розсіювання у часі і просторі деприваційних психостанів є цікавою дослідницькою проблемою. Потрібно постійно пам’ятати про необхідність активного завершення гештальтів, тобто задумуватись і реалізувати принцип "тут і зараз" - наповнювати цікавим і солодким змістом власне життя. І проживати його... З повагою, Я.Г.

    ВідповістиВидалити
  14. Як відомо, депривацію вважають як фактор девіантної поведінки дітей абож підлітків. Як на вашу думку, чи можливо цілком ствердженно сказати що від депривованої дитини з девіантною поведінкою, в майбутньому можна чекати і делінквентної поведінки?
    Дуже часто критично, в газетах і зокрема статтях-інтернетах, впевнено роблять висновки, що саме такий поворот подій у житті цих дітей, а тим самим чекають - "грати"!?

    ВідповістиВидалити
  15. Делінквентну поведінку можна очікувати від будь-якої людини, яка живе у трансформаційному й насиченому різноманітними проблемами (наприклад, кентавр-проблемами) соціумі. У депривованих дітей зауважують частіші прояви (спалахи) девіантності й делінквентності, однак прямої статистичної залежності проводити не потрібно. Бажано зосередитися на соціо-психореабілітації, психорекреації та загальній ревіталізації таких знедолених дітей, щоб превентивно застерегти їх від спотворених та антисоціальних моделей особистісного розвитку. Дж.Боулбі, до речі, віднаходив статистичну залежність і позитивну кореляцію між цими поняттями. З повагою, Я.Г.

    ВідповістиВидалити
  16. Підскажіть будь ласка, які існують методи дослідження, для перевірки впливу на людину депривації почуттів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Вибачте, що довго не відписував Вам на дуже цікаве запитання. Старався якомога рідше заходити в блог, щоб відстежити кількість відвідувачів. Найкращий спосіб перевірки депривації почуттів - розлука. Після неї - спалахи любовної гіперкомпенсації як сенсорно-комунікативний вимір тактильної та іншої реакції на депривацію. Методи дослідження вписуються в парадигму класичних методів психодіагностики, тобто можна за допомогою кожного з них виміряти певні відтінки певної депривації. Все впирається в герменевтику як мистецтво тлумачення текстів, а також у майстерність якісної інтерпретації отриманих показників методик. Добре знаєте, що почуття випробовуються часом, а час попри те, що є хорошим лікарем, є не лише почуттєвим лакмусом, але й дисперсійним чинником. Він випробовує через розсіювання - емоцій, мотивів, марень...
      З повагою, Я.Г.

      Видалити
  17. Дякую, шановний(а) анонім-noreply-comment за увагу до наших скромних міркувань щодо феномену депривації. У своєму блозі 26 серпня у відповіді мудрому чоловікові - пану Ігореві я написав таке (див. вище): Ми всі - на зламі тисячоліть, на порозі глобальних антидеприваційних бунтів і біфуркацій світового рівня. А ще вище в тексті написано:Унаслідок такої гігантської матеріальної поляризації можливі й ентропійні вибухи, бунти, погроми або й революції. Звичайно, не дуже етично самоцитуватися або приписувати очевидні речі собі, але маємо якраз антидеприваційні вибухи - ментальні, ідеологічні, комунікативні і, безперечно, матеріальні... Все буде добре!
    З повагою, Я.Г.
    P.S. Дякую за Вашу російськомовну смайликову усмішку. Ми - Східноєвропейський університет і чекаємо дописів ще й польською, німецькою, англійською та іншими мовами цивілізованих спільнот. До зустрічі у світовій павутині. Я.Г.

    ВідповістиВидалити
  18. Класно, що появився такий професор у нашому університеті. Це ходяча енциклопедія, ми студенти- заочники зачаровані його шармом. Так влучно пояснити вміє тільки він. Пари пролітають незамітно. Поводиться зі студентами просто - аж не віриться, що так може професор

    ВідповістиВидалити
  19. Шукала тематику з депривації і була дуже здивована, що в Україні прктично публікацій, окрім пана Ярослава з цієї теми немає. Використала багато - дуже вдячна

    ВідповістиВидалити
  20. Ярославе Олександровичу, як Ви вважаєте, серед великого розмаїття видів депривації, чи доцільно говорити ще і про ціннісну чи ціннісно-орієнтаційну депривацію як ознаку сучасного суспільства?

    ВідповістиВидалити
  21. Доброго дня, пане Ярославе. Щирі вітання Вам і пані Дарії від колективу соц-гуму з Дрогобича, а також, від колег-самбірчан. Із задоволенням прочитала Вашу публікацію, а також приємні відгуки про наукову та викладацьку діяльність. Бажаю Вам подальших успіхів, досягнення нових вершин у пізнанні цікавого світу психології. З поваго, Оксана Керик (Самбір).

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, шановна, мудра і красива пані Оксано, за увагу до нас та феноменології депривації. Пам’ятаю Вашу потужну дисертацію та блискучий захист у Києві. З милою і далекою ностальгією згадую дрогобицько-самбірську психологічну парадигму...Ми чесно йшли, у нас нема зерна неправди за собою...Процвітання нашій альма-матер, уклін науковцям рідного соціально-гуманітарного факультету. Щорічно (вже вп’яте) проводжу науково-практичний семінар з міжнародною участю "Феноменологія депривації: психолого-педагогічний і теоретико-прикладний дискурс. Ремедіум 5". Друкуємо збірники наукових статей, часто проводимо конференції, маємо фахове видання з індексом Копернікус, спецраду з психології... Запрошуємо і Вас, і всіх однодумців-фахівців для спільних когнітивних інсайтів у сфері депривації (точніше - ревіталізації депривованої людини). До зустрічі в просторі і часі нашої плинної екзистенції.З повагою, Я.Г.

      Видалити
  22. Прочитав статтю і зрозумів, яка багата українська мова. Тішуся, що її носієм є Ярослав Олександрович. Стаття справді класна. Раджу читати всім - вона спонукає до вивчення багатьох понять

    ВідповістиВидалити
  23. Дякую, Ярославе Олександровичу за таку пізнавальну публікацію, ми, ваші заочники-магістранти факультету психологія щиро вдячні Вам за такі цікаві лекції, де окрім глибоких знань які Ви нам даєте, отримуємо безліч задоволення від Вашої професійної майстерності і гарного гумору;)

    ВідповістиВидалити
  24. Ярославе Олександровичу, студенти 5го курсу вдячні Вам за набуті знання!!!

    ВідповістиВидалити
  25. ВСЕ ЧИТАЙТЕ ЦЕ ЗАВДАННЯ НА ЯК ВІДПОВІДАЮТЬ МОЮ КРЕДИТУ З ЛЕГІТОВОЇ І КОРІБНОЇ КОМПАНІЇ Мене звуть Керстін Ліс, я шукав кредит, щоб погасити свої борги, всі, кого я зустрів, шахраювали і брали гроші, поки нарешті не зустріли пана, Бенджаміна Брейль Лі Він міг дати мені позику в розмірі 450 000,00 R. Він також допоміг деяким моїм колегам. Я сьогодні говорю як найщасливіша людина у всьому світі, і я сказав собі, що будь-який позикодавець, який рятує мою родину від нашого бідного становища, я скажу ім'я всьому широкому світові, і я так радий сказати, що моя родина повертається назавжди, тому що мені була потрібна позика, щоб почати своє життя на всьому протязі, оскільки я єдина мама з 3 дітьми, і весь світ здавався, що він висить на мені, поки я не мав на увазі, що Бог послав позикодавця, який змінив моє життя і що в моїй родині, БОГ, що побоюється кредитора, містер, Бенджамін, він був Спаситель БОГ, посланий рятувати мою сім'ю, і спочатку я думав, що це стане неможливим, поки я не отримаю позику, і запросив його до своєї сім'ї -Усім учаснику, від якого він не відмовився, і я пораджу будь-кому, хто справді потребує позики, звернутися до пана Бенджаміна Брейля Лі електронною поштою за адресою (lfdsloans@outlook.com), оскільки він є найбільш розуміючим і добрим сердечним кредитором I коли-небудь зустрічалися з турботливим серцем. Він не знає, що я роблю це, поширюючи свою доброзичливість у відношенні до мене, але я вважаю, що я повинен поділитися цим питанням з усіма вами, щоб звільнити себе від шахраїв, будьте обачливими, як вдавачі та зв’яжіться з правою кредитною компанією. com або whatsapp + 1-989-394-3740. .

    ВідповістиВидалити
  26. Дуже цікава та надихаюча стаття. Аж зачесались руки від бажання сісти та самій щось написати. Конкретно в даний момент надихнула частина про харчові та професійні депривації. Досить глобальна тематика, на мій суб*єктивний погляд.

    ВідповістиВидалити
  27. Дуже пізнавальна, цікава та корисна стаття. Дякую, що поділились своїми знаннями!!

    ВідповістиВидалити
  28. Дякую за пізнавальну статтю. В мене виникло питання: я чи можлива така ситуація в якій депривація будь-якого виду відсутня?! Як довго людина зможе перебувати у такій ситуації і які можливі сценарії розвитку? Це питання може набувати актуальності в недалекому майбутньому в Україні, коли діти ростуть здебільшого в благополучних сімях з батьками, ніхто не голодає і більшість має всі можливості для особистого розвитку та самоактуалізації.

    ВідповістиВидалити
  29. Bet88sino: Online Casino - Kada Tertinggi | Kada Tertinggi
    We offer a kadangpintar wide range of online casino games, and you 메리트 카지노 can enjoy all 인카지노 the games. In addition, we have a wide range of slot games and a unique

    ВідповістиВидалити
  30. З задоволенням відвідую Ваші лекції, Ярославе Олександровичу. Дякую за цікаву, корисну інформацію та нові знання! Бажаю Вам натхнення та миру!

    ВідповістиВидалити